Паркану навколо Центрального парку – бути. На цьому наголосили представники міської влади під час круглого столу, де разом із керівниками профільних департаментів та вінницькими активістами спробували розставити крапки над «і» – для чого буде паркан, де саме він буде, який вигляд матиме і чи не стане парк після цього менш доступним для вінничан. Щоправда, серед вінничан чимало скептиків і вони активно підписуються під петицією щодо заборони спорудження паркану.
Розпочався круглий стіл із екскурсу від лідера ГО «Вінницьке історичне товариство» Олександра Федоришена. Поміж історії парку, він наголосив на двох дискусйних темах – похованнях і паркану.
Перша згадка про парк з’явилася ще у 1881 році. Тоді він займав набагато меншу територію, але з часом часом парк розширився за рахунок закритого католицького кладовища та території, де у 37-38 роках минулого сторіччя відбувалися масові розстріли, відомі як «Вінницька трагедія». Хоча, за словами історика, на сьогодні масових захоронень в межах парку вже не має, жертв репресій було перепоховано.
– Попри офіційну ексгумацію та перепоховання у 1943 р. тіл з парку, гіпотетична можливість існування там поховань з часу 1937-1938 рр. існує. 21 могила, згадана у берлінському звіті, не підтверджена археологічним шурфуванням парку під керівництвом Андрія Амонса, – додає Олександр Федоришен.
Стосовно паркану Олександр звернув увагу на історичні факти, підтверджені довоєнними та післявоєнними світлинами – огородженим парк був із самого свого заснування. Зокрема, частину паркану можна побачити і зараз – з боку вулиці Хлібної, поруч пам’ятника загиблим міліціонерам. При цьому історик утримався від коментарів щодо “за” чи “проти” нинішньої ініціативи відновити паркан.
Та найперше, наголошують чиновники міськради, огорожа необхідна, аби убезпечити парк. Зі слів Ігоря Любовського, директора КП «Вінницязеленбуд», на чиєму балансі перебуває парк, акти вандалізму трапляються регулярно. Та якщо пошкоджені лавочки чи ліхтарі ще порівняно легко відновити, то от за атракціони побоюються неабияк, бо витратили на їхній ремонт немало бюджетних грошей. А паркан, мовляв, стане перешкодою для «неблагополучних елементів», а в разі чого, їх буде легше упіймати правоохоронцям.
Третій аргумент «За» озвучив дизайнер та урбаніст Андрій Янченко, який відзначив необхідність впорядкувати пішохідні зони у парку. Нині, без паркану, вінничани часто влаштовують їх самовільно, витоптавши десятки стежок там, де мали б бути газони. Особливо це помітно з боку вулиці Магістратської.
Що ж до технічний аспектів майбутнього паркану, поки що однозначно визначились з його розташуванням. Насправді, переконують чиновники, паркану не буде по всьому периметру парку. А саме, він буде уздовж усієї вулиці Магістратської зі збереженням існуючих входів біля ресторану «Першотравневий», напроти «Колеса огляду» та при в’їзді на паркову стоянку. Далі – уздовж Хмельницького шосе до лебединого озера. І ще частинка паркану буде від арки до 2-ї школи. При цьому, обіцяють, що жодних воріт робити не будуть, усі входи залишаться вільними і не будуть зачинятись. Натомість, обладнають біля них камери відеонагляду.
Значно складніше із виглядом паркану. За попередніми підрахунками, він обійдеться у 2,2 мільйони гривень, яких не вистачить, наприклад, на ажурну і вишукану чавунну огорожу, як, скажімо, навколо відомих парків Умані, Дніпра чи Харкова, які для прикладу показав головний архітектор міста Олександр Рекута. Тому при виборі огорожі діятимуть за принципом «дешево й сердито, і щоб всім сподобалось».
– Наша огорожа буде зі стального прокату, напевно, з геральдичними вставками через кілька секцій. Висота конструкцій разом з підмурком буде 1,85 метри, – розповідає Олександр Рекута.
Варіанти вигляду огорожі:
У відповідь, активісти пропонують зменшити висоту паркану, адже висока огорожа може справляти гнітюче враження.
Але паркан не єдине, у чому сумніваються противники його спорудження. Мова про паркову, яка має виникнути одночасно. Зокрема, планується розширення у кілька разів нинішньої стоянки парку. За рахунок землі парку, однак, секретар міськради Павло Яблонський запевняє, що фактично для відвідувачів це не матиме негативних наслідків, бо сьогодні та територія не використовується.
Ще одна парковка з’явиться уздовж вулиці Магістратської, а саме по сторону парку. Там хочуть пожертвувати шириною тротуару задля створення паркувальних «кишень». Аргументують тим, що й нині на свята увесь тротуар заставлений автомобілями, тож, мовляв, збираються лише впорядкувати.